رشد و یادگیری حرکتی
پوریا رحمانی؛ محمد کریمی زاده اردکانی؛ سید محمد حسینی
چکیده
مقدمه: وضعیت سر به جلو به دلیل عدم تعادل عضلانی، تعادل را به خطر می اندازد، که ممکن است باعث از بین رفتن حس عمقی در مفصل شود که باعث کاهش تعادل نیز میشود. بنابراین هدف از پژوهش حاضر تاثیر تمرینات اگزرگیم بر تعادل کودکان مبتلا به وضعیت سر به جلو بود.
روش پژوهش: در این پژوهش نیمه تجربی که با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل ...
بیشتر
مقدمه: وضعیت سر به جلو به دلیل عدم تعادل عضلانی، تعادل را به خطر می اندازد، که ممکن است باعث از بین رفتن حس عمقی در مفصل شود که باعث کاهش تعادل نیز میشود. بنابراین هدف از پژوهش حاضر تاثیر تمرینات اگزرگیم بر تعادل کودکان مبتلا به وضعیت سر به جلو بود.
روش پژوهش: در این پژوهش نیمه تجربی که با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت، 30 پسر با وضعیت سر به جلو شهر تهران با دامنه سنی 7 تا 12 سال به صورت هدفمند انتخاب و در دو گروه تمرین اگزرگیم و کنترل قرار گرفتند. در مرحله پیش آزمون، شرکتکنندگان اقدام به اجرای 3 کوشش آزمون لکلک (تعادل ایستا) نمودند. مرحله مداخله در هشت هفته و هر هفته سه جلسه و هر جلسه 30 دقیقه انجام گرفت که شرکتکنندگان به اجرای تمرینات مربوطه پرداختند. بعد از اتمام مرحله تمرینی، مرحله پس آزمون انجام گرفت که شرکتکنندگان همانند مرحله پیش آزمون اقدام به اجرای 3 کوشش آزمون لکلک (تعادل ایستا) نمودند. دادهها به روش تحلیل کواریانس تک متغیری تحلیل شد.
یافته ها: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که تمرینات اگزرگیم باعث بهبود معنادار تعادل ایستای کودکان مبتلا به وضعیت سر به جلو گردید (001/0=P، 94/22=F).
نتیجه گیری: به طور کلی نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت تمرینات اگز بر تعادل کودکان مبتلا به وضعیت سربهجلو تاکید دارد و میتوان از مزایای این تمرینات در بهبود تعادل استفاده کرد.